Home » Diensten » Erfrecht » Legalisatie documenten

Legalisatie documenten

Legalisatie documenten

Vaak wordt bij officiële stukken de eis gesteld dat u uw handtekening laat legaliseren door de notaris, bijvoorbeeld bij volmachten.

013-5321155 – Bel om een afspraak te maken voor een eerste gesprek

Handtekening legaliseren bij de notaris

“Legaliseren” wil zeggen dat u uw handtekening op het stuk zet in het bijzijn van de notaris. De notaris zal dan in een verklaring melden dat het uw handtekening betreft. De legalisatie is echter geen oordeel van de notaris over de inhoud van het stuk. De notaris zal zijn verklaring niet geven als hij u niet zelf aan tafel heeft om uw handtekening te zetten. Een notaris zal dus ook niet legaliseren wanneer de schriftelijke stukken aan hem worden opgestuurd die al voorzien zijn van een handtekening met een bijgevoegd kopie van een legitimatiebewijs. De notaris moet u altijd persoonlijk zien en uw geldig legitimatiebewijs in handen hebben om te controleren op echtheid.

Indien u klant bent bij ons kantoor in Tilburg of als uw dossier bij ons op kantoor in behandeling is, verrichten wij de legalisatie uiteraard kosteloos. Een andere notaris kan wel kosten in rekening brengen voor de legalisatie. De kosten voor legalisatie van documenten kunnen per notariskantoor verschillen. Wij adviseren u bij het notariskantoor (telefonisch) te informeren naar de kosten.

Documenten laten legaliseren

U dient van te voren een afspraak te maken voor een legalisatie. Bij uw komst naar ons kantoor in Tilburg neemt u mee:

  • de brief die u van ons kantoor (of van een collega) heeft ontvangen;
  • het te ondertekenen stuk;
  • een geldig legitimatiebewijs (paspoort, rijbewijs, identiteitskaart of vreemdelingendocument).

Bel ons voor een afspraak.